La ce folosește?

Geografia mentală este evident folositoare individului pentru a se adapta la mediu. Dincolo de această necesitate primară, ea este folosită în două sensiuri:

  1. Pentru a schimba personalitatea unui loc (se schimbă denumirea, simbolurile etc.)
  2. Pentru a schimba atitudinea față de un loc (campanii de imagine)

Din punct de vedere economic, nu contează produsul în sine ci imaginea lui în mintea consumatorului. De aceea sunt atât de importante publicitatea, imaginea și brand-ul. Reprezentarea spațiului are rolul său economic într-o serie de domenii precum: turismul, afacerile imobiliare, comerțul, construcțiile etc. În aceste cazuri percepția individului asupra spațiului este extrem de importantă, iar producătorul apelează de multe ori la strategii de îmbunătățire a imaginii spațiilor respective.

În altă ordine de idei o caracteristică importantă a omului este intervenționismul său. De obicei omul modifică lucrurile din jur pentru a le face mai pe placul său. Acest lucru se întâmplă și în cazul percepției asupra spațiului. Individul nu se rezumă doar la a observa și a primi informații de la mediu cu privire la spațiu ci de cele mai multe ori el schimbă anumite trăsături ale spațiului cu scopul de a schimba percepția pe care ei (sau alți oameni) o au în momentul interacțiunii lor cu acel spațiu. De exemplu schimbarea denumirilor de străzi în perioada post-comunistă în București. Autoritățile nu au mai dorit ca spațiul să poarte însemne ale comunismului (Bulevardul Victoria Socialismului spre exemplu), mai mult decât atât s-a dorit transmiterea unui mesaj anticomunist pe cât posibil. Ca rezultat au apărut numeroase străzi cu nume de eroi anticomuniști. Uneori frenezia schimbării denumirii a condus la situații contradictorii în care două străzi au avut pentru o perioadă același nume (de exemplu Ion Mihalache). De asemenea s-a dorit afirmarea apartenenței la comunitatea europeană și au apărut denumiri precum Piața Charles De Gaulle. Astfel spațiul transmite imaginea unei capitale europene, conectată la istoria și valorile occidentale (atât cele de astăzi cât și cele românești din perioada interbelică).

Imaginea asupra spațiului poate fi modificată și fără a se interveni efectiv în spațiu, doar prin campanii de imagine. Multe state, localități, stațiuni apelează la strategii de relații publice pentru a îmbunătăți o imagine negativă sau pentru a reconfirma calitățile spațiului respectiv.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s